Pomes farcides amb botifarra del perol o de “relleno”.

P1120524

Pomes farcides de carn!!!!!!! aquesta va ser la meva exclamació quan en un dinar a casa d’una amiga de la meva mare se’n va presentar per primera vegada aquesta recepta. La pobre senyora es va quedar parada, perquè per ella era un plat habitual que feia sempre per la festa major de Canet i li va sorprendre que no coneixeixim el plat.

Ens va explicar que aquest plat el feia la seva àvia que era nascuda en un poble de Girona, la seva mare va seguir la tradició i ella també havia agafat el testimoni, encara que amb modificacions ja que segons em va explicar l’àvia feia servir carn de be, mentre que ella posava carn de vedella i carn de porc. Després de totes les explicacions de la historia del plat, no vaig tenir mes remei de emprendre la labor de provar les pomes, així que forquilla i ganivet en “ristre”, allà que vaig anar, ostres!!!! que bones Teresa, m’encanten, jo crec que des d’aquell dia em va estimar una mica mes, de fet quan hem vaig cassar hem va fer un regal genial, unes estovalles de fil vorejades amb un punta de coixí feta per ella espectacular.

P1060045

Segons el mestre Jaume Fàbrega es un dels plats dolços més espectaculars no solament de la cuina catalana, sinó europea, de origen medieval i que es feia amb pomes, peres o préssecs. Es coneix com “Relleno de festa major”, “pomes farcides” o “pomes de relleno”. Al llibre de La cuinera catalana (1835) es descriu alguna recepta de poma farcida fins i tot de peix. El Relleno de peres, de préssecs, etc. és esmentat en diverses ocasions pel baró de Maldà al Calaix de sastre (XVIII-XIX) com a postres de Festa Major.

A La veu del Diumenge, suplement dominical de La veu de Catalunya (19 d’agost del 1934), l’escriptor de Palafrugell Josep Pla, hi publica un llarg article a la portada titulat «Festes majors», que és una monografia abrandada sobre les Pomes de relleno. «A l’Empordà –escriu Pla– el fem amb pomes agres. Això té la màxima importància i demostra el sentit extraordinàriament fi que tenen les persones d’aquesta comarca en els afers del paladar». Critica que es faci amb pomes camosines (camoses, en altres comarques), «massa dolces», i afegeix que «aquestes combinacions contradictòries són les que donen gust a la vida». Per al fi gurmet que demostra ser –encara que no ho pretenia– la millor forma de degustar-les és fredes.

Be, després d’una mica d’història, ens posarem a la cuina per fer una recepta antiga i molt especial, ideal per aquells paladars que ens agrada la barreja de dolc i salat………Jo en lloc de fer-les farcides de carn, ho he fet amb botifarra del perol, ja que trobo que quedem mes meloses ……..

P1120511

Ingredients per 4 persones.

  • 4 pomes ben maques de carn dura.
  • 250 g de botifarra de perol.
  • Un grapadet de pinyons.
  • 1 cullerada de mantega.
  • 2 cullerades d’oli verge d’oliva extra.
  • Un xic de canyella molta.
  • 1 branca de canyella.
  • Un xic de nou moscada.
  • La pell de una llimona.
  • Una cullerada de sucre.
  • sal i pebre.
  • Un got d’aigua.

Per la picada.

  • 5 teules.
  • 12 ametlles torrades.
  • Suc de mitja llimona.

P1120516

Temps d’elaboració.

45 minuts .

P1120519

Elaboració.

  1. Primer de tot rentem les pomes, jo he fet servir unes Granny Smith, ja que trobo que el contrast de la seva acidesa amb el farcit m’agrada, a part de tenir una carn terça.
  2. Tallem per la part de dalt una rodanxa mes o menys d’1 cm, i per la part de baix tallem una mica simplement perquè s’adaptin be a la safata. Traieu-ne el cor i buideu-les per dins, sense trencar la part de la base.
  3. Posarem les pomes  en una plata de forn amb el got d’aigua, les pells de llimona, una branca de canyella i sucre. Deixeu-ho coure al forn a 180 graus durant uns 30 minuts.
  4. Mentre es fan les pomes, farem la picada: posarem les teules i les ametlles torrades en un morter i ho piquem. Després, afegiu-hi el suc de llimona i barregeu-ho bé.
  5. Ara preparem el farcit, traurem el budell de la botifarra del perol i posarem la carn en un bol, el desfem una mica al microones i la barregem amb els pinyons. Reservem.
  6. Una vegada fetes les pomes les traiem del forn, deixem temperar una mica i omplim la part buida dels cors de les pomes. Tirem per sobre la picada que teníem reservada.
  7. Tornem a posar la safata al forn i escalfem uns 3 minuts.
  8. I ja per acabar, emplatem les pomes, tirem per sobre una mica del suc de cocció de les pomes i llestos.

P1120521

 

 

 

Anuncis

Quant a alcaliudelacuina

Tinc que confessar que m'agrada cuinar. I sobre tot fer-lo per la família i els amics. Es la manera que tinc per dir, us estimo.
Aquesta entrada ha esta publicada en Aperitius i entrants, Carns i Aus. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

3 respostes a Pomes farcides amb botifarra del perol o de “relleno”.

  1. Ricard ha dit:

    Les pomes una de les fruites que més m’agraden, normalment les provo a part de naturals, al forn amb una mica de mel i canyella, son delicioses!, També la mela ripiena del Giardinetto és fantàstica.
    Un dia provaré la teva proposta, Emi.
    Petons

  2. Ricard ha dit:

    Avui he preparat les pomes, ha vingut la Daria, i En Xavier, com cada cap de setmana també el tinc a casa. Han quedat boníssimes, un mica esparracades, però un plat finíssim. He seguit les teves indicacions, només m’he permès dues llicències, les pomes eren Golden, i el farcit: panses, pinyons, pèsols i espinacs. Més suau que la botifarra esparracada. I de primer, sopa de ceba.
    Salut!

    • Bon dia Ricard ostres estàs fet un Xef de primera, el fet de que hagin quedat una mica esparracades es perquè les pomes Golden son mes tendres que les que he fet servir jo. El farcit en sembla genial i la sopa de ceba m’encanta.
      Un peto ben fort.

Deixa un comentari

