Xai al forn.

 

P1060697

Aquí teniu un plat típic de la meva família, “Xai al forn”, o com deia la meva avia “Asado com patatas”. Ostres, nomes pensar amb aquest plat em trasllada  a uns temps en que vaig ser molt i molt feliç. Jo tinc dos persones que han marcant la meva infantesa una, el meu pare i altre la meva avia. Per això quan parlo d’ells el cor no en cap al pit.

A la zona de la Ribera d’on son la meva família tant materna com paterna, es menjava, pollastre, peix de riu, bacallà, congre sec, xai i com no verdures, carxofes, pebrots, espàrrecs, cardos, borrajas i com no, unes bones “pochas” . La vedella es menjava a la zona nord, que tenien magnifiques pastures.

Segons el meu tiet el xai de llet, ha de pesar entre 5 a 6 quilos en canal, una vegada net. Son animals que nomes s’han alimentat de llet de la mare, per això el seu gust es molt mes suau que el be mes fet. Encara recordo quan deixava uns “cordericos” al corral i després en deia quin mataria al dia següent, no ho suportava i era totalment incapaç de veure-ho, això si com soc de bon dent al dia següent el menjava sense remordiments. Quan el matava al hivern el deixava unes 24 hores penjat a la despensa al fresc, si era l’estiu el deixava penjat durant la nit i al dia següent el cuinàvem.

Avui i en honor a la meva avia faré un xai al forn amb patates i amb la picada d’alls i julivert tal com ho feia ella, queda pendent per un altre dia el “lechal al forn”.

P1060665

Una mica d’història.

El xai de llet pesa uns 12-14 quilos en viu i de 6-7 kg en canal. Alimentat únicament i exclusivament amb la llet de la mare.

El xai pesa un 20 a 25 quilos en viu i uns 12 a 14 kg en canal, de, com a màxim 70 dies de vida. Correspon a la canal més consumida de Catalunya. La carn és de color rosat amb una mica de greix al voltant de les costelles i dels ronyons. Per ser gustosa, ha de tenir una mica de greix, desconfieu d’aquella carn que no en tingui gens.

En general, la carn de xai és la que menys es manipula, per tant és la més natural. La procedència de la carn és molt important. Consumir una carn produïda a Catalunya i comprada a la carnisseria és el que li donarà la màxima seguretat.

Records de vida…..

A casa dels meus avis, sempre havíem menjat xai de llet, ja que el meu tiet Antonio tenia un ramat d’ovelles, així que dos o tres cops a l’any, normalment per festes del poble que son al setembre i per nadal,  l’àvia feia “lechal” al forn o be costelletes a la brasa amb llenya de sarments.

Quan tornava a Barcelona el be ni el veia, ja que la mare en deia que era molt car per nosaltres.

Al pensar amb el meu tiet, reconec que ha estat un desconegut per mi, ja que en una cultura una mica maxista jo com dona sempre estava a casa amb la meva avia i el meu germà acompanyava al tiet al camp amb les ovelles. Això a mi no en molestava gens ja que estar amb la meva avia m’encantava, la adorava, era una dona magnifica, que m’explicava histories de la seva família; en parlava de la seva mare, que va morir quan ella tenia 8 anys, la boda del seu pare, la seva madrastra, totes les penúries que va viure…….. ostres per mi que sempre he estat molt curiosa i una mica somiadora, era tota una aventura.

Al meu tiet el vaig descobrir de mes gran, era un home molt simple que nomes valorava viure tranquil. Vivia sense problemes, sense ambicions i va morir nomes amb el desig de estar a casa seva, tranquil………però això es un altra historia que potser algun dia explicaré.

Parlant del plat d’avui, a casa sempre se havia fet al forn de pa del poble, ja que el forn que tenia la cuina econòmica era una mica petit. Nomes el fèiem a casa, quant eren pocs comensals.

L’àvia barrejava en una tassa gran aigua amb sal i sucava el be per tot arreu, li posava pebre, el sucava amb la grassa de porc i el col·locava en una font ovalada de fang, sobre un llit de llorer. Repartia les patates al voltant de la safata (segons l’àvia les patates quedaven millor que la carn i omplia la panxa), tirava una tassa d’aigua al fons de la safata i al forn. Ho deixava una hora i mitja mes o menys i quan ja estava fet li posava la picada d’alls i julivert, i a menjar.

Valor nutricional.

Ric en ferro, calci, i vitamines del grup B, el valor calòric del xai varia segons la peça: costelles, cuixa i espatlla oscil·la entre els 225 i 250 calories per 100g. Les parts menors: coll i falda arriben a les 357.

Ingredients per 6 persones.

  •  1 cuixa i una espatlla de xai que pesava uns 2 quilos.
  • 1 cap de alls.
  • 1 got petit de brandi.
  • 2 o tres branques de Romaní.
  • Unes branques de Farigola.
  • 8 0 9 fulles de llorer.
  • Sal i pebre.
  • 1 got d’aigua.
  • oli d’oliva verge.

P1120827

Per la picada.

  • Julivert.
  • 4 dents d’alls.
  • sal.
  • Un raig d’oli d’oliva verge.

Per acompanyar.

  • 1 quilo de patates del Bufet o Kanabec.
  • Sal i pebre a gust.

P1120829

Temps d’elaboració.

2 hores.

P1060694

Elaboració.

  1. Primer de tot rentem be el xai sota l’aixeta d’aigua i ho deixem escórrer.
  2. En una safata de forn posem al fons dos o tres branques de romaní, 2 de farigola, 8 fulles de llorer, 1 cap d’alls. A sobre posem el xai amb sal i pebre i un raig d’oli, però no massa. Deixem marinar unes 2 hores.
  3. Posem a preescalfar el forn a 160º, es important que el forn no hi vagi massa ràpid ja que la carn quedaria massa resseca. Una vegada que està calent posem el got d’aigua a la safata i la posem al forn. Deixem uns 30 minuts. Mentrestant pelem les patates i les tallem a rodanxes de  uns 2 cm mes o menys, les salpebrem. Trèiem la safata del forn, posem un bon raig de brandi i les patates al voltant del xai.
  4. Tornarem la safata al forn i deixem fer uns 30 minuts mes.
  5. Comprovem que el xai està fet i posem per sobre la picada d’alls, julivert i una mica d’oli. Ha de quedar torrat de fora, però ben melós per dintre.
  6. Apaguem el forn  i deixem uns minuts abans de servir.

P1060695

 

Quant a alcaliudelacuina

Tinc que confessar que m'agrada cuinar. I sobre tot fer-lo per la família i els amics. Es la manera que tinc per dir, us estimo.
Aquesta entrada ha esta publicada en Carns i Aus. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

3 respostes a Xai al forn.

  1. marina ha dit:

    Sempre tan deliciós, el xai al forn…!

  2. Retroenllaç: Idees de menú pel sopar de la Nit de Nadal. | Al caliu de la cuina

  3. Retroenllaç: Resum de receptes pels dies de Nadal. | Al caliu de la cuina

Deixa un comentari

