Bacallà amb sanfaina

P1110470

Si hi ha un plat típic de la nostra terra es sense dubte el “Bacallà amb samfaina”, és d’aquells plats que sempre han fet les àvies a casa nostra. Amb productes de la terra i del mar, ara que està de moda la dieta mediterrània,  aquest plat es un exemple sense dubte.

El bacallà ja és cita en textos catalans del s. XVI; va ser el geògraf i descobridor català Cabot, quan va estar a Terranova i la va batejar com “costa dels bacallans”.

Però van ser Bascos i portuguesos, els grans difusors del bacallà, també a partir d’aquestes expedicions.

La samfaina es tota una simfonia de gustos i colors, paren de la ratatouille provençal, el lecsó hongarès o la piaperrada basca……. La base és tomàquet, ceba, alls, pebrot i albergínia, amb algunes variants.

La samfaina pot ser un bon acompanyament, tant per peix, pollastre o carn…. o be es pot menjar sola, simplement amb un bon tros de pa…………

Segons Néstor Luján és “la salsa més important, l´única i irrefutable salsa que la cuina catalana ha aportat a la gastronomía”.

P1110704

Ingredients per 4 persones.

P1110708

per la samfaina.

  • 4 tomàquets madurs.
  • 2 pebrots vermells.
  • 1 carbassó.
  • 2 albergínies.
  • 2 cebes grandetes.
  • 2 grans d’all.
  • oli d’oliva extra verga.
  • sal.

P1110709

Temps d’elaboració.

1 hora 30 minuts.

P1110711

Elaboració.

  1. En una cassola oli d’oliva posem a sofregir primer els alls tallats a rodanxes, després posem la ceba trinxada petita i deixem uns minuts.
  2. A continuació afegim els pebrots tallats a trossets petits.
  3. Mentre es van coent a foc mitjà, tallar el carbassó i l’albergínia a la mateixa mida que hem fet amb els pebrots i afegir-los. Afegir-hi també la fulla de llorer.
  4. Es deixa sofregir i es ratllen els tomàquets (també es pot fer servir tomàquet sencer en conserva). Quan veiem que les verdures ja estan toves, s’hi afegeix el tomàquet i es deixa que faci xup-xup durant uns 10 minuts.
  5. Hi afegim un rajolí de xeràs dolç, rectifiquem de sal i pebre, li fem un parell de voltes i ho deixem reposar.
  6. Mentrestant es fa la samfaina, escorrem el bacallà del aigua i l’eixuguem amb paper de cuina.
  7. El passem per ou batut i després l’enfarinem. Tot seguit posem a calentar oli i posem dos d’alls amb pell una mica aixafats, vigilant que no es cremin.
  8. Quan l’oli esta calent retirem els alls, posem el bacallà el deixem fer uns 2 minuts per cada cara, el retirem i el deixem reposar en paper absorbent.
  9. A la cassola on hi tenim la samfaina hi afegim el bacallà i ho deixem a foc lent, que faci xup xup durant uns 10 minuts mes.

P1110465

Recordeu que……….

El bacallà s’ha de fregir uns 2 minuts per cada cara, ha de quedar daurat per fora però una mica cru per dintre, ja que s’acabarà de fer juntament amb la samfaina. 

P1110469

Quant a alcaliudelacuina

Tinc que confessar que m'agrada cuinar. I sobre tot fer-lo per la família i els amics. Es la manera que tinc per dir, us estimo.
Aquesta entrada ha esta publicada en Peix i Marisc, Verdures i Llegums. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

5 respostes a Bacallà amb sanfaina

  1. Retroenllaç: Bacalla amb tomaquet gratinat. | Al Caliu de la Cuina

  2. Retroenllaç: Bacallà amb samfaina | Celler-Adocse

  3. Antonio Besalduch Vidal ha dit:

    En Cabot NO era catalá , era Genovés i es va traslladar a VALENCIA .

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.