Arriba el Dilluns de pasqua, i com mana la tradició es el dia de regalar la mona als nostres afillats. Com el any passat vaig fer una mona de xocolata, aquest any, desprès de deliberar amb la família, ens hem decantat per un pastis de yema.
Com ja us deia el any passat, a mi personalment m’agrada molt la “Sara”, però estic en franca minoria, així que queda pendent …………..
A Guissona l’avia del meu marit feien aquesta mona però afegien fruita confitada, jo en salto aquest pas ja que no m’agrada massa.
A Catalunya és tradició que el padrí o l’avi regalin la mona al seus fillols i néts el Diumenge de Pasqua. El Dilluns de Pasqua era tradició que es reunissin les famílies o un grup d’amics i que anessin a menjar a algun indret la mona plegats, i avui dia seguim la tradició, i que sigui per molts anys!!!!!
Ingredients (per unes 9-10 racions).
Pel pa de pessic:
- 6 ous.
- 200g de farina.
- 200g de sucre.
- Ratlladura de una llimona.
Per la yema:
- 4 ous sencers i 2 rovells.
- 200 g de sucre.
- 15 g de Maizena.
- 90 g d’aigua.
Per l’almívar:
- 100 ml d’aigua.
- 100 g de sucre.
- El suc de 1/2 llimona.
- Una cullerada sopera de Amaretto.
Pel farcit:
- 300g de Nata per monta.
- 2 cullerades soperes de cacao en pols, sense sucre.
- 1000 g de crema de yema.
Per adornar:
- Una figura de xocolata, plomes de colors, pollets de cotó fluix, o el que mes us agradi……….
Elaboració.
Pe el pa de pessic: Bati’m els rovells amb el sucre fins que doblin el volum i agafi un color blanquinós. Muntar les clares a punt de neu i afegir-les als rovells, amb moviment evolvents perquè no baixen. Afegir la farina tamisada i la ratlladura de llimona. En un motlle desmuntable de 24 cm, sucat amb mantega, aboquem la massa i coure-ho 30 minuts a 180º. Deixar refredar i tallar longitudinalment en tres discs.
Per la yema: En un bol bati’m els ous i els barregem amb el sucre. En un got desfem la maizena amb l’aigua i ho aboquem a la barreja d’ous i sucre, barregem i ho posem en un cassó al foc remenant contínuament fins que s’espesseixi. Aboquem la crema en una safata gran i deixem refredar.
Per l’almívar: En un casso posem a bullir l’aigua, el sucre i unes gotes de llimona durant 5 minuts. Retirem del foc i afegim un rajolí de Amaretto.
Per la nata: Muntem la nata a punt fort, quasi al final posem una mica de sucre glass (això es una mica al gust de cada qual) i reservem. La meitat la barregem amb el cacau.
Per montar el pastis:
- Tallem el pa de pessic en tres capes i el nivell si no ha quedat del tot pla. Mullem amb el almívar un primer pis de pa de pessic, posem per sobre la nata i tapem amb el segon pis.
- Mullem amb almívar i el cobrim amb la nata que havíem barrejat amb el cacau. Per sobre posem el tercer pis i cobrim amb la crema de yema, allisant-la amb una pala o amb un gabinet ample, l’estenem per sobre i pels costats fins que quedin totes les parets ben cobertes. Enganxar els granets de anissos per tot el voltant. Posem sucre per sobre i amb un bufador de cuina cremem una mica la yema.
- Ja podem adornar al nostre gust. Jo he posat: unes rosses de sucre, la figura de xocolata (un gat en honor al gat de la meva filla), uns pollets de coto fluix i anissos de coloraines.
Retroenllaç: Mona de pasqua de gema. | Celler-Adocse