Records de vida.
Aquesta coca és molt típica a les terres de Lleida i quasi sempre forma part de les festes i de la vida quotidiana. A Guissona arribada la primavera i l’estiu, aprofitant que l’hort està ple de verdures: pebrots, carbassó, alberginia etc, els avis del meu marit i les seves tietes sempre preparaven unes magnifiques coques amb recapte.
Feien la pasta de pa amb oli; els pebrots i les albergínies escalivats, i a sobre posaven salsitxes, i arengades.
Es un plat molt sa i complet, que es menga fred per això resulta ideal per dies de festa, ja que pots deixar-les fetes i al tornar a casa, nomes tenim que posar-les a la taula. A l’hora de sopar, a casa del àvi del meu marit sempre hi habia un bon tros de coca de recapte i botifarra negra de Cal Mingo.
A Guissona quant féien la sortida a la Font del Estany, les famílies portaven carn per fer a la brasa i unes bones coques de recapte… bonisimes.
Jo, aquesta vegada en lloc de fer la coca amb verdures escalivades, les he fet frexides amb una mica d’oli.
Una mica d’historia.
Ja s’elaboraven en l’època dels romans i la tradició s’ha anat consolidant. Antigament, els agricultors tenien el costum de pastar el pa a casa seva. D’aquesta massa de pa, se’n separava una mica per fer coques planes i, aprofitant les verdures de l’horta, les col·locaven damunt de la coca per després coure-les al forn. Amb el temps, a aquesta massa de pa se li afegirà oli d’oliva fins a donar lloc a un dels productes més emblemàtics i exclusius de la gastronomia de Lleida: “les coques de recapte”.
En un sentit ampli de la paraula, recapte fa referència a qualsevol provisió de coses de menjar, d’aliments que han sobrat o d’aliments que s’han recaptat per les cases (sovint en èpoques de festes, cants, etc.).
Valor nutricional:
El fet que els seus ingredients siguin una base de pa amb oli i diverses hortalisses amb oli d’oliva verge fa que, nutricionalment, sigui un producte excepcional i base de la dieta mediterrànea ( l’oli d’oliva, farina, vegetals de l’hort, carn i peix. Tots aquests aliments formen part de la famosa dieta mediterrània.
Temps d’elaboracio:
1 hora 1/2 .
Ingredients per unes 12 persones:
-
1 quilo de farina de força per fer pa.
-
30 gr. de llevat de forner.
-
500 ml. d’aigua tebia.
-
un pesic de sal.
-
1 bon raig d’oli.
- 2 pebrots vermells.
- 2 albergínies.
- (unes salsitxes, 1 arangada) opcional.
Elaboració.
-
Posem, la farina en un bol, una mica de sal, el llevat i anem afegint poc a poc aigua tebia i un raig d’oli.
-
Amassem durant uns 10 minuts, i deixem reposar la massa en un bol tapada amb un drap humid 1 hora.
-
Passat aquest temps estirem la massa amb un corró i la posem a la safata del forn. A la safata abans haurem posat paper de forn. Posem per sobre l’escalivada en forma de tires. Unes de pebrot vermell i una altre d’albergínia i així fins deixar coberta tota la coca (aquesta vegada en lloc de escalivada he fet servir rodanxes d’albergínia i tires de pebrot fregides). Si poseu les verdures escalivades, poseu sal i un rajolí d’oli. Si les fregiu no fa falta.
-
Possem al forn durant uns 15 minuts i treiem.
Recordeu que……
Es una coca de pa que pot ser un apat complert o be el podeu fer servir com un bon entrant de un dinar.
Reblogged this on Celler-Adocse.
Retroenllaç: Coca de recapte al estil de Guissona. | Celler-Adocse